Thursday 25 January 2018

RUMAH BATA MERAH


















  • Fungsi Batu Bata Merah

    - Batu Bata merah ini diperbuat daripada tanah pilihan yang berkualiti. Proses pembuatan batu bata ini menggunakan mesin bata press melalui pembakaran dengan menggunakan kayu bakar dan ia dibakar sampai berwarna kemerah merahan.
Ukuran : panjang 21 cm,
lebar : 10 cm
tinggi : 5 cm
( 1 M persegi = 58 bata)
Berat bata : 1,8 kg sampai 2 kg
    - Siapapun tahu tentang batu bata meskipun bukan pekerja bangunan. Batu bata sangat akrab dengan kehidupan kita, berasal dari tanah liat yang dibentuk dengan cetakan berukuran tertentu kemudian dibakar.
    - Campuran yang baik akan menyebabkan dinding kita boleh bertahan terhadap resapan air dari tanah mahupun air hujan. Semakin baik kualiti yang digunakan untuk merekatkan bata semakin berkualiti pula dinding yang kita dapat.
    - Memiliki kualiti yang bermacam–macam tergantung bahan yang dibuat serta media pembakarnya. Ada yang membakar menggunakan sekam ada pula yang menggunakan kayu bakar. Kualiti pembakaran dengan kayu bakar memiliki grid yang lebih tinggi atau berkualiti lebih baik.
    - Batu bata juga berfungsi sebagai bajet, mempunyai nilai yang lebih ekonomi dari pada kita menggunakan kayu. Dinding yang menggunakan bahan batu bata memiliki daya serap terhadap panas cukup baik sehingga terasa sejuk. Harganya yang relatif murah dan banyak tersedia menjadi pilihan terbaik sampai saat ini untuk bangunan rumah tinggal. 

No comments:

Post a Comment